designed bg: get-templates.net

REGON 080052279 | NIP 927-18-66-070 | Bank PKO S.A. 65 1240 3578 1111 0010 1209 1097 

 

STATUT
WSPÓLNOTY MIESZKANIOWEJ "JEZIOROWA 8D"

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1

  1. Wszyscy właściciele lokali wyodrębnionych w nieruchomości przy ul. Jeziorowej 8D w Świebodzinie tworzą Wspólnotę Mieszkaniową.
  2. Wspólnota Mieszkaniowa powstała na podstawie przepisów ustawy z dn. 24 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz. U. nr 85, póz. 388, z późniejszymi zmianami - tekst jednolity Dz.U. z 2000r. Nr 80 póz. 903)
  3. Wspólnota Mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana.
  4. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o Wspólnocie, należy przez to rozumieć Wspólnotę Mieszkaniową określoną w §1 ust. 1.
  5. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o nieruchomości wspólnej, należy przez to rozumieć nieruchomości przy ul. Jeziorowej 8D w Świebodzinie oraz wszystkie części i urządzenia techniczne budynku wzniesionych na tej działce, z wyłączeniem wyposażenia, sieci i urządzeń w lokalach, służących do wyłącznego użytku właścicieli, oraz sieci i urządzeń administrowanych przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, ENEA i operatorów telekomunikacyjnych.
  6. Nieruchomość wspólna stanowi współwłasność wszystkich właścicieli lokali w ujawnionych w księgach wieczystych częściach ułamkowych, odpowiadających stosunkowi powierzchni użytkowej poszczególnych lokali wraz z powierzchniami pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni
    użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi.
  7. Udział właścicieli w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokali i odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z powierzchniami pomieszczeń do nich przynależnych.
  8. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o zarządzaniu, należy przez to rozumieć podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach dotyczących wspólnoty w najszerszym znaczeniu tej czynności.
  9. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o zwykłym zarządzie, należy przez to rozumieć podejmowanie czynności związanych z nieruchomością wspólna na zasadach określonych w art.22 ustawy o własności lokali.
  10. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o lokalu, należy przez to rozumieć lokal mieszkalny lub użytkowy wraz z pomieszczeniami do niego przynależnymi.
  11. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
  • Zarządzie należy przez to rozumieć osobę prawną lub osoby fizyczne z którymi wspólnota
    mieszkaniowa zawarła umowę o sprawowanie zarządu nieruchomością wspólną , na podstawie
    art. 20 ustawy o własności lokali;
  • Zarządcy - osoba fizyczna lub prawna posiadająca licencję zawodową zarządcy nieruchomości
    nadaną przez Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast na podstawie art. 192 ustawy z dnia 21
    sierpnia 1997 r o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. nr 115 póz. 741 z późn., zm. - tekst
    jednolity Dz.U. z 2000r. nr 46 póz. 543).


II. NIERUCHOMOŚĆ WSPÓLNA

§2

1. Odpowiedzialność Wspólnoty za stan techniczny instalacji stanowiących wyposażenie budynków obejmuje:

  1. instalacje elektryczne - od złącza do licznika, w tym instalacja elektryczna w pomieszczeniach wspólnych oraz urządzenia oświetleniowe terenu osiedla i pomieszczeń wspólnych,
  2. instalacja wodociągowa - od pierwszego zaworu za wodomierzem głównym do pierwszego zaworu odcinającego (łącznie z zaworem) liczonego od pionu, bez wodomierza,
  3. instalacja kanalizacyjna - od pierwszej studzienki rewizyjnej przy budynku w tym poziomy i piony, podłączenia lokali w częściach znajdujących się poza lokalem i syfony stropowe, z wyłączeniem odcinków od trójnika służących poszczególnym lokalom i znajdujących się w obrębie tych lokali,
  4. instalacja odgromowa,
  5. przewody kominowe (spalinowe, dymowe i wentylacyjne) - bez krat wentylacyjnych i rur odprowadzających spaliny w lokalach nie stanowiących części wspólnej,
  6. roboty po instalacyjne murarskie i tynkarskie, bez odtwarzania glazury, nawierzchni ścian i podłóg oraz malowania.

III. PRAWA I OBOWIĄZKI WŁAŚCICIELI

§3

  1. Właściciel lokalu ma prawo do użytkowania nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem i z poszanowaniem praw Wspólnoty oraz innych współwłaścicieli,
  2. Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów lub mogą zostać przekazane na rzecz powiększenia Funduszu Remontowego. W takim samym stosunku właściciele ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości.
  3. Uchwała właścicieli może ustalić zwiększenie obciążenia z tego tytułu właścicieli lokali użytkowych,
    jeżeli uzasadnia to sposób korzystania z tych lokali.
  4. Właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nie utrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.
  5. Na żądanie Zarządu właściciel lokalu jest obowiązany zezwalać na wstęp do lokalu, ilekroć jest to niezbędne do przeprowadzenia konserwacji, remontu albo usunięcia awarii w części wspólnej nieruchomości, a także w celu wyposażenia budynku, jego części lub innych lokali w dodatkowe
    instalacje.
  6. Właściciele są zobowiązani do informowania Zarządu na piśmie o wszystkich zmianach adresu dla doręczeń korespondencji w ciągu 7 dni od takiej zmiany a także o ustanowieniu pełnomocnika. W przypadku zaniedbania niniejszego obowiązku wszelka korespondencja będzie wysyłana przez
    Zarząd listem poleconym pod adres lokalu będącego przedmiotem sprzedaży i ustanowienia odrębnej własności, zawartych z poszczególnymi właścicielami i traktowana jako doręczona.
  7. Właściciele zobowiązani są do ponoszenia pełnych kosztów utrzymania nieruchomości. Na pokrycie tych kosztów właściciele zobowiązani są uiszczać zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną w formie bieżących opłat, płatne z góry do 15 dnia każdego miesiąca za miesiąc bieżący o ile nie została w tej kwestii podjęta odrębna uchwała wspólnoty. Opłaty pocztowe związane z wysłaniem upomnień z tytułu nieterminowych wpłat zaliczek, obciążają właściciela lokalu, do którego upomnienie zostanie wysłane.

Za datę wpłaty uznaje się datę wpływu środków na konto wspólnoty

Opłaty obejmują w szczególności:

  • wydatki na remonty i bieżącą konserwację ,
  • opłaty za dostawę energii elektrycznej, wody, odprowadzenia ścieków w części dotyczącej
    nieruchomości wspólnej oraz za wywóz nieczystości stałych,
  • ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio
    przez właścicieli lokali,
  • wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
  • wynagrodzenie Zarządu,
  • wynagrodzenie Zarządcy,
  • odpis na fundusz remontowy.

 

  1. Zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną właściciele wnoszą na konto Wspólnoty Mieszkaniowej zgodnie z otrzymanym naliczeniem i poleceniem zapłaty z niezbędnymi informacjami.
  2. Należności z tytułu kosztów zarządu mogą być dochodzone w postępowaniu upominawczym, bez względu na ich wysokość.
  1. Jeżeli właściciel lokalu zalega długotrwale z zapłatą należnych od niego opłat (powyżej trzech miesięcy) lub wykracza w sposób rażący lub uporczywy przeciwko obowiązującemu porządkowi domowemu albo przez swoje niewłaściwe zachowanie czyni korzystanie z innych lokali lub
    nieruchomości wspólnej uciążliwym, Wspólnota może w trybie procesu żądać sprzedaży lokalu w drodze licytacji na podstawie przepisów kodeksu postępowania cywilnego o egzekucji z nieruchomości.
  2. Właścicielowi, którego lokal został sprzedany, nie przysługuje prawo do lokalu zamiennego.
  3. Za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej odpowiada wspólnota mieszkaniowa bez ograniczeń, a każdy właściciel lokalu - w części odpowiadającej jego udziałowi w nieruchomości.
  4. Każdy właściciel lokalu ma prawo i obowiązek współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną.


IV. WŁADZE WSPÓLNOTY

§4

1. Władzami Wspólnoty są:

    1. Zebranie Właścicieli Lokali
    2. Zarząd Wspólnoty

 

Zebranie Właścicieli Lokali

§5

1. Do kompetencji Zebrania Właścicieli Lokali, zwanego dalej Zebraniem, należy nadzór ogólny nad czynnościami Zarządu w zakresie zarządu zwykłego oraz podejmowanie uchwał wyrażających zgodę na dokonanie przez Zarząd czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu, w tym w szczególności:

    1. wybór Zarządu wspólnoty mieszkaniowej
    2. ustalenie wynagrodzenia Zarządu
    3. przyjęcie rocznego planu gospodarczego
    4. ustalenie wysokości zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, w tym wysokości odpisu na fundusz remontowy
    5. zmiana przeznaczenia części nieruchomości wspólnej,
    6. udzielenie zgody na nadbudowę lub przebudowę nieruchomości wspólnej, na ustanowienie odrębnej własności lokalu powstałego w następstwie nadbudowy lub przebudowy i rozporządzenie tym lokalem oraz na zmianę wysokości udziałów w następstwie powstania
      odrębnej własności lokalu nadbudowanego lub przebudowanego,
    7. udzielenie zgody na zmianę wysokości udziałów we współwłasności nieruchomości wspólnej,
    8. dokonanie podziału nieruchomości wspólnej,
    9. nabycie nieruchomości,
    10. wytoczenie powództwa w sprawach o egzekucję z nieruchomości przeciwko właścicielowi, który zalega długotrwale z zapłatą należnych od niego opłat lub przez swoje niewłaściwe zachowanie czyni uciążliwym korzystanie z innych lokali lub nieruchomości wspólnej,
    11. ustalenie, w wypadkach nie uregulowanych przepisami, części kosztów związanych z eksploatacją urządzeń lub części budynku służących zarówno do użytku poszczególnych właścicieli lokali, jak i do wspólnego użytku właścicieli, co najmniej dwóch lokali, które
      zaliczane będą do kosztów zarządu nieruchomością wspólną,
    12. udzielenie zgody na podział nieruchomości gruntowej zabudowanej więcej niż jednym budynkiem mieszkalnym i związane z tym zmiany udziałów w nieruchomości wspólnej oraz ustalenie wysokości udziałów w nowo powstałych, odrębnych nieruchomościach wspólnych,
    13. określenie zakresu i sposobu prowadzenia przez zarząd ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej,
    14. udzielenie zgody na połączenie dwóch lokali stanowiących odrębne nieruchomości w jedną nieruchomość lub podział lokalu.

§6

  1. W zebraniu uczestniczą właściciele lokali stanowiących odrębną nieruchomość w rozumieniu art.2 § 1 ustawy o własności lokali.
  2. Właściciel lokalu bierze udział w zebraniu osobiście lub przez ustanowionego pełnomocnika. Pełnomocnictwo winno być udzielone na piśmie.
  3. W razie, gdy lokal stanowi własność małżonków, na zebraniu wystarczająca jest obecność jednego z nich.
  4. W Zebraniu mogą brać udział osoby zaproszone przez Zarząd, z głosem doradczym.

§7

  1. Zebranie ogółu właścicieli zwoływane jest przez Zarząd nieruchomości wspólnej, co najmniej raz w roku, nie później niż do końca pierwszego kwartału.
  2. W przypadku, gdy Zarząd nie zwoła zebrania ogółu właścicieli w terminie określonym w pkt 1, coroczne Zebranie może zwołać każdy z właścicieli.
  3. Zebrania właścicieli:

 

    1. mogą być także, w razie potrzeby, zwoływane przez Zarząd dla rozstrzygnięcia każdej pilnej sprawy wymagającej uchwały właścicieli lokali.
    2. zwoływane są przez Zarząd na wniosek co najmniej 5 właścicieli lokali. Wniosek winien być złożony na piśmie, z podaniem przedmiotu obrad zebrania. Zebranie zwołane w tym trybie winno odbyć się w terminie dwóch tygodni od daty złożenia wniosku.

4. Przedmiotem corocznego zebrania ogółu właścicieli lokali jest w szczególności:

    1. uchwalenie rocznego planu gospodarczego zarządu nieruchomością wspólną,
    2. uchwalenie wysokości zaliczek na koszty zarządu nieruchomością wspólną,
    3. ocena pracy Zarządu,
    4. zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego, bilansu oraz rachunku wyników,
    5. udzielenie Zarządowi absolutorium.

§8

  1. O czasie, miejscu i porządku obrad zebrania Zarząd zawiadamia właścicieli na piśmie, z siedmiodniowym wyprzedzeniem, na zasadach, o których mowa w § 3 ust.6 niniejszego statutu.
  2. Do zawiadomienia o zebraniu winny być dołączone projekty uchwał będące przedmiotem obrad, a w przypadku zebrania corocznego również sprawozdanie finansowe, bilans i rachunek wyników.

§9

  1. Zebranie podejmuje decyzje i postanowienia w formie uchwał głosowanych jawnie. Uchwały zapadają większością głosów właścicieli lokali liczone według wielkości udziałów, chyba że w uchwale podjętej w tym trybie postanowiono, że w określonej sprawie głosy liczone są zgodnie z zasadą “na każdego właściciela przypada jeden głos".
  2. Projekt uchwały może być poddany pod głosowanie na zebraniu, zwołanym zgodnie z niniejszym statutem lub/i w drodze indywidualnego zbierania głosów przez Zarząd. Nie może być poddany pod głosowanie projekt uchwały, który nie był wcześniej zgłoszony do porządku obrad w trybie § 8
    niniejszego statutu.
  3. Zarząd jest zobowiązany do przygotowania listy udziałów poszczególnych właścicieli lokali we współwłasności nieruchomości w celu prawidłowego obliczania głosów przy podejmowaniu uchwał.
  4. Uchwały właścicieli lokali są podejmowane bądź na zebraniu, bądź w drodze indywidualnego zbierania głosów przez zarząd, lub uchwała może być wynikiem głosów oddanych częściowo na zebraniu, częściowo w drodze indywidualnego ich zbierania.
  5. W razie braku zgody większości właścicieli lokali Zarząd może żądać rozstrzygnięcia przez sąd, który orzeknie, mając na względzie cel zamierzonej czynności oraz interesy wszystkich właścicieli.
  6. Właściciel może zaskarżyć uchwałę do sądu z powodu jej niezgodności z przepisami prawa lub umową właścicieli lokali, albo jeśli narusza ona zasady prawidłowego zarządzania nieruchomością wspólną lub w inny sposób narusza jego interesy, w terminie 6 tygodni od dnia jej podjęcia na
    zebraniu ogółu właścicieli lokali albo od dnia powiadomienia go o treści uchwały podjętej w trybie indywidualnego zbierania głosów, bądź podjętej częściowo na zebraniu i częściowo w trybie indywidualnego zbierania głosów.
  7. Zaskarżona uchwała podlega wykonaniu chyba, że sąd wstrzyma jej wykonanie do czasu zakończenia sprawy.

§10

  1. Zebranie prowadzi przewodniczący zebrania wybrany przez ogół właścicieli obecnych na zebraniu.
  2. Po dokonaniu wyboru przewodniczącego i protokolanta, przewodniczący zarządza głosowanie odnośnie porządku obrad. Zebranie może zmienić kolejność rozpatrywania spraw. Sprawy nie wniesione do porządku zebrania w trybie przewidzianym w §8 mogą być rozpatrzone w wolnych wnioskach, bez możliwości podjęcia uchwały.
  3. Właściciele obecni na zebraniu wybierają Komisję Skrutacyjną w składzie co najmniej trzech osób, której zadaniem jest obliczanie wyników głosowań i podawanie tych wyników przewodniczącemu oraz wykonywanie innych czynności związanych z przeprowadzaniem głosowań .
  4. Przewodniczący zebrania udziela głosu w kolejności zgłaszania się do dyskusji.
  5. W sprawach formalnych przewodniczący udziela głosu poza kolejnością. Przy głosowaniu w sprawach formalnych przyjmuje się zasadę ,że na jednego właściciela uczestniczącego w zebraniu przypada jeden głos. Za wnioski w sprawach formalnych uważa się wnioski dotyczące sposobu
    obradowania i głosowania:

 

  1. głosowania bez dyskusji,
  2. przerwania dyskusji,
  3. zamknięcia listy mówców,
  4. ograniczenia czasu wypowiedzi,
  5. kolejności i sposobu uchwalania wniosków,
  6. zarządzania przerwy w obradach.


§11

Po wyczerpaniu wszystkich spraw zamieszczonych w porządku obrad przewodniczący ogłasza zamknięcie obrad.

§12

  1. Z obrad zebrania, jego przewodniczący sporządza protokół. Protokół zebrania powinien zawierać datę, przyjęty porządek obrad, podstawowe dane liczbowe z przyjętych sprawozdań i zatwierdzonych planów, zwięzłą relację z dyskusji, treść podjętych uchwał, oświadczenia złożone do protokołu. Integralną część protokołu stanowią załączniki: zaproszenie na zebranie, potwierdzenie odbioru zaproszenia na zebranie, lista obecności z wykazem wielkości udziałów poszczególnych właścicieli, głosy oddane w drodze indywidualnego ich zbierania.
  2. W protokole należy podać liczbowe wyniki głosowań nad uchwałami.
  3. Protokół zebrania podpisują przewodniczący i protokolant, a podjęte uchwały przewodniczący zebrania.
  4. Za techniczną stronę protokołowania oraz za sporządzenie protokołu zebrania odpowiedzialny jest Zarząd. Protokoły z zebrań wspólnoty przechowuje Zarząd. Zarząd jest zobowiązany udostępniać w swojej siedzibie wszystkie protokoły z zebrań właścicielom lokali wchodzącym w skład wspólnoty mieszkaniowej.

§13

  1. Wspólnota wybiera Zarząd nieruchomości wspólnej spośród osób fizycznych, dla których wspólnota ustala stosowne wynagrodzenie.
  2. Wybrany Zarząd zobowiązany będzie do kierowania się zasadą ochrony interesów Wspólnoty - ciągłego dążenia do optymalizacji kosztów eksploatacji.
  3. Wybrany Zarząd jest zobowiązany stosować przepisy prawa i standardy zawodowe, a czynności zarządzania wykonywać ze szczególną starannością.

Zarząd Wspólnoty

§14

  1. Zarząd kieruje sprawami wspólnoty i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między Wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali.
  2. Wszystkie czynności nie zastrzeżone dla Zebrania Właścicieli wykonuje w imieniu wspólnoty Zarząd.
  3. Czynności zwykłego zarządu podejmuje Zarząd samodzielnie. Do podjęcia czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu, zastrzeżonych dla zebrania, potrzebna jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na dokonanie takiej czynności oraz udzielająca Zarządowi
    pełnomocnictwa do zawierania umów stanowiących czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie prawem przewidzianej.
  4. Zarząd jest obowiązany przechowywać dokumentację techniczną budynków oraz prowadzić i aktualizować spis właścicieli lokali i przypadających im udziałów w nieruchomości wspólnej.
  5. Zarząd jest obowiązany do podjęcia czynności zmierzających do opracowania lub aktualizacji dokumentacji technicznej budynku i rozliczenia kosztów związanych z opracowaniem lub aktualizacją tej dokumentacji.
  6. Jeżeli uchwała właścicieli lokali nie stanowi inaczej, koszty opracowania lub aktualizacji dokumentacji technicznej budynków obciążają wszystkich właścicieli lokali w częściach odpowiadających ich udziałom w nieruchomości wspólnej.

V. RACHUNKOWOŚĆ

§15

  1. Wspólnota prowadzi rachunkowość i sporządza roczne sprawozdanie finansowe w sposób i na
    zasadach określonych w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie
    szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek nie będących spółkami handlowymi, nie
    prowadzących działalności gospodarczej ( Dz. Ustaw z 2002r nr 137 póz. 1539 ).
  2. Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
  3. Zarząd jest obowiązany prowadzić księgowość wspólnoty w formie ogólnie przyjętych zasad
    rachunkowych oraz składać ze swej działalności roczne sprawozdanie, bilans i rachunek wyników.
  4. Zarząd wspólnoty dokonuje rozliczeń z tytułu kosztów usług komunalnych (dostawę zimnej wody,
    odprowadzanie ścieków oraz wywóz nieczystości stałych) oraz innych (konserwacyjne, dozoru
    budynku itp.) z zachowaniem zasady, że są one zakupywane na rachunek i zlecenie właścicieli
    lokali.

VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§16

Postanowienia niniejszego statutu obowiązują obecnych i przyszłych właścicieli lokali w nieruchomości przy ul. Jeziorowej 8D w Świebodzinie.

§17

Postanowienia niniejszego statutu wchodzą w życie z dniem jego uchwalenia.

§18

W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali.

 

 


 

 

Zarząd

Komisje
Statut
Regulamin

Stawki

 

 

Artykuły     |     Informator     |     Nota     |     Przelewy     |     Twoje konto

Copyright by Creatoor 2006